Newsletter kalejdoskop

Kalejdoskop to newsletter wysyłany co 2 tygodnie. Zawiera streszczenia artykułów/filmów/badań/nagrań z zakresu funkcjonowania człowieka, zdrowia, aktywności fizycznej, produktywności, rozwoju, psychologii oraz przydatne aplikacje, ciekawostki i wskazówki.

Zapisz się:


Przeglądaj stare newslettery:

Numery Kalejdoskopu na stronie internetowej pojawiają się z opóźnieniem. Aby być na bieżąco zapisz się na subskrypcję mailową.


Wróć do strony głównej


Przeglądaj przykładowe treści:

Regularna aktywność fizyczna może wspierać pamięć. Jak? Przede wszystkim poprzez poprawę „komunikacji” pomiędzy komórkami mózgowymi. Badanie na myszach wykazało, iż gryzonie poddane ćwiczeniom fizycznym (w tym przypadku bieganiu) wykazywały się lepszym zapamiętywaniem i lepszą odpornością na stres w trudnych warunkach. Choć wyników tego badania nie można bezpośrednio przełożyć na ludzi, to jest to kolejna wskazówka, dlaczego naprawdę opłaca się być aktywnym fizycznie.
How Exercise May Help the Memory Grow Stronger (Artykuł, ENG)
https://www.nytimes.com/2018/02/21/well/move/how-exercise-may-help-the-memory-grow-stronger.html
#ćwiczenia #pamięć #mózg

Jak zmienić nawyk w 3 krokach?

  1. Wyzwalacz – to identyfikacja, kiedy się wyzwala. Zauważenie tego jest pierwszym krokiem do zmiany nawyku. Jeśli zauważysz, że np. widok smartfona odciąga Cię od pracy – schowaj smartfona do szuflady w innym pokoju.
  2. Rutyna – czyli co się dzieje dalej po uruchomieniu wyzwalacza. Jakie czynności poprzedzają “konsumpcję”? Jeśli na smartfonie to gra jest złym nawykiem, przerwaniem rutyny może być np. usunięcie skrótu do tej gry z ekranu głównego, a najlepiej jej całkowite usunięcie.
  3. Nagroda – jaka jest nagroda po danym nawyku, dlaczego występuje? Zwykle to hormony, a więc po prostu dobre samopoczucie. W poprzednim punkcie było trochę o dopaminie, więc… wystarczy tam wrócić 🙂 

Jak zmienić nawyk w 3 krokach? Siła nawyku Charles Duhigg (Film, PL)
https://www.youtube.com/watch?v=NzSO8PogJs4
#nawyk #psychologia #rozwój

Co dzieje się w głowach osób z chorobami psychicznymi? – wywiad z lekarzem psychiatrą na temat tego jak myśli osoba ze schizofrenią czy chorobą afektywną dwubiegunową. Choroby psychiczne prowadzą do zaburzenia sposobu myślenia i sposób ten często nie jest możliwy do racjonalizacji. Chory traci kontrolę nad myślami i czasami także czynami, uważa, że to co odczuwa jest prawdą. Ponadto wywiad wyjaśnia wiele niekiedy trudnych aspektów i mitów związanych z zaburzeniami i chorobami psychicznymi.
– Co dzieje się w głowach osób z chorobami psychicznymi? Kto tego nie przeżył, może tylko próbować zrozumieć (Artykuł, PL)
https://natemat.pl/259155,choroby-zaburzenia-psychiczne-jak-rozpoznac-jak-leczyc
#zdrowiepsychiczne #medycyna #psychiatria

Wtyczki do przeglądarki, które umożliwiają blokowanie mediów społecznościowych lub innych stron po określonym czasie. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak szybko w mediach społecznościowych uciekają Nam godziny. Tego typu „zegarki” pokazują ile czasu tak naprawdę bardzo często marnujemy tam, gdzie wcale nie jest to potrzebne.
Firefox: LeechBlock NG, anti-social
Chrome: Social Media Death Clock
Możemy też poszukać programów działających globalnie, jednym z nich jest mało dostępny już „SelfRestraint”
– Wtyczki do przeglądarek (Wtyczka)
https://chrome.google.com/webstore/detail/social-media-death-clock/jjmjickedeooblgpimknfghpfffncfhb
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/anti-social-blocker/
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/leechblock-ng/
#media #czas #produktywność

Jak powstaje uzależnienie? W dużym uproszczeniu, opiera się ono o ciągłą aktywację układu dopaminowego, co powoduje z czasem przyzwyczajenie (tolerancję) na ten bodziec. Z czasem potrzebujemy coraz więcej, coraz bardziej intensywnego bodźca, a bez niego świat zaczyna stawać się o wiele mniej ciekawy. Uzależniać niestety może naprawdę wiele czynników – od najbardziej znanych (narkotyki, alkohol, papierosy), przez bardziej tolerowane (smartfon, gry, zakupy), po niemal niedostrzegalne, jak np. ciągłe słuchanie muzyki, spędzanie czasu z innymi czy przeglądanie konkretnego portalu internetowego.
– Nuggets (Animacja)
https://www.youtube.com/watch?v=HUngLgGRJpo
#uzależnienie #psychika #mózg

ReNamer – program do automatycznego, szybkiego zmieniania nazw plików wielu elementów jednocześnie. Możesz łatwo usunąć z nazw niechciane elementy, ponumerować pliki, usunąć polskie znaki, poszeregować dokumenty czy foldery. Dodatkowo program jest darmowy do niekomercyjnego użytku. 
https://www.den4b.com/products/renamer (Program/aplikacja)
#produktywność #ułatwienie #lifehack

Jak zostać graczem? I bynajmniej nie graczem komputerowym czy konsolowym – graczem swojego życia, w realnym świecie. Seria mocnych i konkretnych podcastów. Ogólnym, podstawowym i prawdopodobnie najważniejszym elementem jest zmiana podejścia i trening mentalny: Twoim życiem powinna kierować logika i analiza, a nie emocje i afekty. Oprócz kierowania się logiką przyda się wykreowanie pewnych zasad, zmiana lub udoskonalenie odczuć oraz odrzucenie lub przyjęcie niektórych praw. Część z nich dotyczy m.in. traktowania życia jak rollercoaster (cieszenia się zarówno ze wzlotów jak i upadków), nastawienia na unikanie problemów czy odzyskiwaniu kontroli nad sobą.
Cz. 1. https://www.youtube.com/watch?v=v0qH00gjyT8 
Cz. 2. https://www.youtube.com/watch?v=FYYx53Y3CQY
Cz. 3. https://www.youtube.com/watch?v=bAbYJKp0xUM 
(Audio/podcast – PL)
#psychologia #rozwój #filozofia